Thursday, July 15, 2010

Tujuan Berpolitik

Assalammualaikum dan salam ISLAM untuk semua. Kali ini ambo ingin menulis beberapa mengenai tujuan politik memandangkan ada sesetengah pihak menggunakan politik sebagai dakyah penyebaran teori dan fahaman yang salah mengenainya. Tujuan sebenar ambo adalah untuk memahamkan mereka yang tidak faham sebenarnya. Politik pada dasarnya adalah suatu keperluan dalam kehidupan harian, manakan tidak dengan kenaikan harga barang, subsidi dan sebagainya, ianya adalah berkaitan dengan politik. Pada zaman ini politik telah dipisahkan dari tempatnya sehingga ada orang mengatakan "AKU TAK MINAT POLITIK" walhal mereka merungut bila harga barang naik, subsidi di tarik.

Ambo ingin senaraikan beberapa tujuan politik seperti berikut;

1) Pemerintah & Pentadbiran
- untuk memilih mereka yang benar-benar layak untuk memerintah.
-bukan memilih mereka yang tidak tahu menguruskan negara.

2) Kewangan
-perbelanjaan negara yang diguna pakai oleh pemerintah.
-tadbir urus harga di pasaran.

3) Kabinet
-barisan kabinet yang dipilih.
-bukannya kroni tapi kebolehan dan bijaksana.

4) Pilihan Raya
-untuk mengundi mereka yang layak.
-ianya berkaitan dengan politik.

Empat tujuan yang ambo senaraikan ini adalah berkaitan dan tujuan berpolitik. Memandangkan kerajaan menegah dari berpolitik, maka mengapa mereka memerintah negara? Mengadakan pilihan raya? jika ianya tidak ada dengan kaitan politik. Mengapa adanya hubungan diplomatik dengan negara lain jika kerajaan melarang berpolitik? Wahh, hebat sungguh mereka. Bagi mereka yang tak faham, bangkitlah dari tidur anda. Bangun dan berjuang, jangan biarkan diri anda tertipu dengan muslihat yang diada-adakan.

Tujuan politik adalah baik jika digunakan dengan cara dan adab politik yang berlandaskan ISLAM. Namun masih ada yang tidak sedar.

Maka bangunlah. Bangkit dan berjuang bersama, bagi memastikan MALAYSIA gemilang dengan pemimpin yang bijaksana, bukannya yang bijaksana menghabiskan wang rakyat.

Sekian salam ISLAM untuk semua.