Friday, September 2, 2011

Idul Fitri 1432Hijriah



Assalammualaikum dan salam ISLAM untuk semua. ALHAMDULILLAH syukur kehadrat ALLAH SWT dengan limpah rahmatnya dapat kita melaksanakan ibadah puasa di bulan yang penuh keberkatan (RAMADHAN al-MUBARAK) yang dirindui. Selawat dan salam atas junjungan besar RASULULLAH SAW, ahlil-bait, para SAHABAT RA,tabiin dan it-tabiin.

Sudah lama ambo tidak meng'UPDATE' blog ambo ini memandangkan kisibukan dengan hal-hal duniawi. Kita umat ISLAM telah berjaya melaksanakan rukun ISLAM yang ke-4 iaitu berpuasa sepertimana firman ALLAH SWT dalam surah al-Baqarah mafhumNYA:

شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ
"Bulan Ramadhan adalah bulan bulan diturunkannya Al Qur'an. Al Quran adalah petunjuk bagi manusia dan penjelasan-penjelasan mengenai petunjuk itu dan pembeda (antara yang hak dan yang bathil)" (QS. Al Baqarah: 185)

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ
"Hai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kalian agar kamu bertakwa" (QS. Al Baqarah: 183)

Ayat diatas jelas menunjukkankewajipan berpuasa, namun apa yang ingin ambo ceritakan dan sampaikan disini adalah pengalaman ambo sendiri berhadapan dengan mereka yang bernama ISLAM, beragama ISLAM, berkeluarga ISLAM dan serba-serbi ISLAM namun tidak mampu untuk melaksanakan ibadah puasa yang hanya sebulan dalam setahun. Ambo berasa dukacita dengan perkara ini kerna mereka menggunakan alasan yang tidak munasabah, seolah-olah memperlekehkan kewajipan dalam berpuasa. Seperti:

1) Tidak tahan lapar.
2) Tidak bangun sahur.
3) Tidak tahan jika tidak dapat merokok.
4) Tidak mandi wajib.
5) Gastrik.
6) Letih.
7) Dan lain-lain.

Malah mereka bukan sekadar tidak berpuasa, malah makan dan merokok di tempat yang terbuka tanpa berasa sebarang MALU kepada manusia yang lainnya hatta malu kepada ALLAH SWT. Acap kali ambo menegur tindakan mereka, alasan diatasla yang selalu mereka berikan. Nau'zubillahiminzalik!!!

Kini RAMADHAN sudah berakhir bagi tahun 1432Hijriah, adakah kita akan sampai ke RAMADHAN yang akan datang? Nampak kini, umat ISLAM kebanyakkanya telah tidak malu untuk melakukan kemaksiatan secara terang-terangan. Mahu menyambut raya begitu hebat sekali sehingga tidak mahu terlepas solat sunat IDUL FITRI. Namun kewajipan berpuasa tidak dilaksanakan dengan penuh kesempurnaan dan ketaqwaan kepada ALLAH SWT.

Disini ambo ingin memohon segala kemaafan kepada mereka yang mungkin terasa hati, yang ambo sakiti, yang ambo khianati. Diharap ambo diberikan kemaafan oleh anda sekalian. Dengan ucapan Selamat HAri Raya Idul Fitri, Maaf Zahir Dan Batin.

Sekian, salam ISLAM untuk semua.