Monday, July 26, 2010

Dalam Kepenatan Ada Keinginan

Assalammualaikum dan salam ISLAM untuk semua. Syukur ambo panjatkan kehadrat ALLAH SWT yang masih lagi memberi kesempatan pada ambo untuk hidup pada ketika ini. Selawat dan salam keatas junjungan besar RASULULLAH SAW dan ahlil bait, para sahabat RA yang berjuang berhabis-habisan menegakkan ISLAM yang suci ini di muka bumi ALLAH AZZAWAJALLA. Moga kita sekalian mengambil iktibar atas perjuangan RASULULLAH SAW dan sahabat RA. InsayaALLAH.

Disaat ambo dan sepupu ambo melaksanakan tanggungjawab yang diberikan oleh pakcik ambo dalam majlis perkahwinan sepupu ambo pada 25/7/2010. Ambo melihat ada suatu yang ambo ingin laksanakan dengan sepupu ambo.

Keadaan ini memerlukan perbincangan yang luas dan komitmen yang jitu untuk menjayakannya. InsayaALLAH jika diberikan keizinan, ambo akan mencadangkan perkara ini terus berlaku dan berjaya dilaksanakan.

Dalam suasana yang penuh sesak dengan kehadiran tetamu undangan dalam majlis tersebut, pasukan bunga manggar dapat melaksanakan tanggungjawab yang diberikan dengan pantas dan memuaskan tetamu yang hadir tanpa menunggu lama untuk mendapatkan minuman atau makanan.

Amat seronok tapi memenatkan sehingga jam 4.00 petang kalau tidak silap ambo barulah surut tetamu yang hadir. Setalah itu ambo dan sepupu ambo pun mengambil kesempatan dengan berehat sebentar. Dalam keadaan kepenatan itu, tiba-tiba muncul satu keinginan yang perlu dilaksanakan bagi mempertingkatkan pengetahuan tentang ISLAM.

Perbualan kami ambo tulis dengan dialog di bawah ini;

Ambo: Fis, ape kate kita cadangakan untuk mengimarahkan RUMAH-rumah ALLAH di Segambut ini, kita bawak orang-orang muda dan sekalian umat ISLAM di Segambut ni hadir untuk mendengar dan datang ke majlis-majlis ILMU yang akan disampaikan oleh ustaz-ustaz?

Fis: Bagus jugak cadangan tu, dengan cara yang sedemikian, kita akan dapat menuntuk ILMU agama dengan lebih mudah dan senang. Agar budak-budak muda sekarang lebih menghayati agama. Lebih-lebih lagi sekarang ni dengan suasana yang penuh anak dan duri.

Ambo: Erm, betul tu...dengan cara ini, orang ramai dapat belajar secara percuma ilmu agama ini, tanpa rasa khuatir dan bimbang.

Fis: Jadi camne kita nak laksanakan?

Ambo: Itu senangje, kita kene buat proposal dulu, antar kat JAKIM dan tenguk feddback dorang camne nanti.

(Perbualan kami terhenti disitu kerna Pakcik kami memanggil untuk mengangkat cawan dan pinggan yang kotor.)

Itulah dia, dalam kepenatan ada keinginan. Moga ianya berjaya untuk dilaksanakan. InsayALLAH.

Sekian salam ISALM untuk semua.